Gilla oss på Facebook!

Mariestad

Bra att veta

Valuta Euro

Här upplever vi de 6 Hansastäderna med Svensk Historia från Lübeck-Wolgast. Vi har guidade turer och besöker olika resmål bla den "vita staden" Rügen. Vi tar oss även en titt på Edeldestilleriet .

Dag 1
Vi reser från våra hemorter till Trelleborg där vi tar nattfärja till Travemünde.
Givetvis stannar vi efter vägen för lunch och middagsrast.

Dag 2
Efter en skön nattsömn och en god frukost, så är det dags att ta plats i bussen för resa mot Stralsund och vår guide möter upp och tar med oss på en intressant stadspromenad i Stralsund ca 2 timmar. Incheckning på vårt hotell.

Dag 3
Frukost på hotellet och kl 09,00 möter guiden upp, för en heldag. Greifswald med promenad till Universitetet (Sveriges första universitet där Selma Lagerlöf var hedersdoktor) och Altstadt och fortsätter till Wolgast och vidare till Usedom. Besök på Peenemünde (busskaffe före besöket). Lunch på Forsthaus Damerow och vidare söderut på Usedom till badorten Heringsdorf. Promenad till Seebrücke och vidare tillbaka till fastlandet. Besök på dokumentationscentret över Svenska pommern i Gutshaus Schlatkow och em-kaffe på Schlatkow och därefter åter till hotellet.

strand bansin winter

Dag 4
Efter en god frukost möter vår guide återigen upp för en guidad heldag. Vi börjar dagen med att åka ut på Rügen till den ” vita staden ” Putbus, ev promenad i slottsparken.Vi gör ett stopp för busskaffe på vägen mot halvön Mönchgut. Här äter vi en god sopplunch. Efter lunch fortsätter vi mot Binz där vi gör en promenad på egen hand på gågatan till Seebrücke. Från Binz kör vi till Prora och Hitlers semesterhem, den så kallade Prorakolossen. Visning av modellen över anläggningen och fortsätter sedan till Ummanz där vi besöker Edeldestilleriet. Från soldränkta frukter uppstår finaste konjak och likörer. Efter en heldag åker vi sedan tillbaka till vårt hotell.
prora

Dag 5
Efter frukost checkar vi ut från vårt hotell för avresa till Wismar. På vägen passerar vi Ribnitz-Damgarten, Karls Erlebnis Dorf, Rostock, Bad Doberan, Heiligendamm. Vid ankomst gör vi en stadspromenad som avslutas med lunch. Vi åker sedan den korta sträckan till Lübeck och Citti innan vi går ombord på vår färja i Travemünde.

Dag 6
På morgonen ankommer vi Trelleborg och åker norrut där vi stannar för ett frukoststopp.
Vi kommer även att stanna för lunchrast efter vägen och ytterligare ett stopp för kaffe.
Vi beräknar vara åter hemma på tidig kväll med många nya vänner och glada minnen.